Wednesday, November 19, 2008

sesejuk perut ibu mengandung

betul la kata org bila kita dah ada anak baru kita tau apa sbnrnye perkataan ni....perasaan yang tak dapat nak gambarkan...setiap kali aku balik keje,baru nak masuk pintu rumah,syafiq dah nak mcm2,nak mandi la,nak makan la,dan macam lagi....terlalu penat,kadang2 tu aku bengang,kadng2 tu layan jugak....setiap hari klu tak kena marah dengan semua org tak sah sbbnye mulut tak berhenti berckp kecuali dia tidur kadang2 tu dalam tido pun bole bercakap lagi,mengigau.....kalau aku marah langsung tak makan saman,dia jawab cakap aku "ibu tu pot...pet...pot...pet",
setiap kali kluar pegi beli barang,bajet untuk dia sorang je dekat2 rm10,dengan dendangnye la,tora,jojo,chipsmore,biskut tiger,dan ntah apa2 lagi....pernah ada satu hari hari mulut dia pecah2 kena ulser,sampai tak boleh nak makan apa2,aku cakap apa kat dia "haaa...makan la lagi tora,dendang,jojo,tau tak benda2 tu la yang buat mulut syafiq sakit" " ye ke ibu?"......"iye..."..ooo nanti syafiq tak nak beli dah,tapi keta mainan boleh belikan ibu..?" tak tau nak jawab apa...geliga betul kepala otak dia,menjawab ckp aku.
malam tadi dia menangis bila aku tak bagi dia makan coco crunch,dah terlalu byk sgt makan,nnt tak boleh nak tido...aku biarkan dia nangis,suruh tido tak nak,dia datang peluk aku pas tu dia ckap "ibu syafiq sayang ibu" ok la aku cakap,tido...dah malam ni" baru nak lelap mata "ibu!syafiq tak salam opah,atuk,abah dgn mak Yang lagi,jom la ibu teman syafiq...","jom la" masa tu la aku tgk sendiri gelagat yang betul2 menyentuh hati aku,baru aku faham mcmana sejuknye hati dan perut aku mengandungkan syafiq,walaupun atuk dgn opah dah tido,dia perlahan2 tarik tangan opah atau atuk dia,salam pas tu cium,jumpa pulak abah salam cium..selamat malam abah,a'kum...dengan mak Yang dia pun sama jugak,sampai kat uncle duan dia(achik)"ibu! uncle tak payah la,nnati uncle marah" aku pun jadi nak gelak,setiap org dalam rumah tu dia dah boleh baca hati dan perasaan diaorg,masuk bilik..."ibu! sayang syafiq ye pas tu ibu cakap la muahhh,selamat malam ibu,a'kum"...ok sayang,hampir setiap malam macam tu la syafiq....

ini la mamat tu...muhammad syafiq(penyayang)haykal(kesuburan,pokok yang besar dan subur)

No comments:

Post a Comment